No More Lonely Pines, Or: How „Nordic“ is Today’s Finnish Music?
in: Finnish Music Quarterly 3/2010

Fredrik Pacius (1809-1891) als Instrumentalkomponist am Beispiel seines Violinkonzerts
in: Arcturus. Blätter der Aue-Stiftung für Geschichte und Kulturkontakt, Heft 6, Helsinki 2009
(an analysis of Pacius’ only completed large-scale instrumental composition)

Einmal Helsinki ohne Rückfahrkarte – Fredrik Pacius (1809-1891)
in: neue musikzeitung 7/2009
(an overview on the life of so-called “father of Finnish music”, a German-born composer and violinist who became Music Director of the Helsinki University in 1835)

Probleme und Lösungen bei der Übersetzung von Einojuhani Rautavaaras Oper „Rasputin“ ins Deutsche
in: Arcturus (Blätter der Aue-Stiftung für Geschichte und Kulturkontakt), Nr. 5 (Helsinki 2009)
(an account of my work and special problems during the translation of Rautavaara’s opera libretto into German)

Librettist und Komponist – Produktionsgemeinschaft oder Problembeziehung
published in: Libretto (Anthology of the 1st Ligerz Opera Workshop 2005, ed. by Titus Engel and Viktor Schoner, Saarbrücken: Pfau-Verlag)
(some thoughts about the collaboration between librettist and composer)

Zwischen allen Stühlen – Bernd Alois Zimmermann im Spiegel ausgewählter Kritiken Ms.
(a critical analysis of selected newspaper reviews on B.A.Zimmermann’s works from the Symphony until the Requiem)

Das achtzehnte Kamel und die Axt in der Suppe (Über Schönheit)
published in: positionen (Beiträge zur Neuen Musik) Heft 64 (August 2005)
(a nice little essay on my aesthetic and the question of “beauty”)

Gibt es ein spätes Werk im frühen? Einige Bemerkungen zu Beethovens Klaviersonate Es-Dur op. 27 Nr. 1 (mit einem ständigen Seitenblick auf Adornos Spätwerk-Interpretation)
published in: Musik & Ästhetik 34, April 2005 (Stuttgart: Klett-Cotta)
(An analysis of Beethoven’s sonata “through Adorno’s eyes”)

„Erziehung zur Erfahrung“ oder Überforderung der Erziehung? Zur Aktualität von Adornos musikpädagogischen Ansätzen im Hinblick auf Musiktheorie im Hochschulbereich
published in: Musiktheorie zwischen Historie und Systematik (Kongressbericht des 1. Kongresses der GMTH, ed. by Ludwig Holtmeier u.a., ISBN 3896393863)
(a somewhat polemic view on the significance of music theory at German music academies)

Stichpunkte zu Problemen der Fördersituation zeitgenössischer Musik in Deutschland
(in: positionen – Beiträge zur Neuen Musik Heft 60, 2004)
(some ideas on the funding of contemporary music in Germany, based on my experience as artistic director of a chamber ensemble)

“Ströme durch die Konvention jagen” – Some Remarks About the Use of Conventions and Their Modification in Lachenmann’s Orchestral Works from 1969 to 1989
(published in Contemporary Music Review Vol. 23, No. 4, Dezember 2004)

Mythos auf dem Seziertisch –
Oliver Korte über Zimmermanns Ekklesiastische Aktion

(review on doctoral thesis, publication in Musik & Aesthetik Vol. 2/2004)

Geste und Fläche – Zu Rhythmik und Klangorganisation in den Instrumentalwerken von Wilfried Krätzschmar
in: Wilfried Krätzschmar. Perspektiven seines Schaffens, Festschrift zum 60. Geburtstag, ed. by Jörn Peter Hiekel, Michael Sandstein Verlag, ISBN 3-937602-55-0)
(an analysis of several instrumental works of my former composition teacher)

Kommunikative Intensität, in: Anfänge.
Erinnerungen zeitgenössischer Komponistinnen und Komponisten an ihren frühen Instrumentalunterricht
,
hg. v. Marion Saxer, Hofheim: Wolke Verlag 2003
(Memories of my piano lessons in Lübeck and their influcences on my decision to become a composer)

Wir machen eine Zukunft der Oper
in: Generation Oper, hg. von Titus Engel, Viktor Schoner und Stefan Fragner
Saarbrücken: Pfau 2001
(Some remarks about the chances of music theatre in the 21st century)

“So, wie diese Musik sich verhält,…”
in: kassandra.literaturen 1/2000
(Some polemic remarks about the relevance of contemporary music for society)

Bernd Alois Zimmermanns ‚Tratto’ and its relationships to selected works of his late period Ms.